ID.Buzz
Aktualności

Autonomiczna jazda przyszłości? Tylko w Volkswagenie ID. BUZZ AD!

Aktualności

Autonomiczna jazda przyszłości? Tylko w Volkswagenie ID. BUZZ AD!

13 maja 2021

Marka Volkswagen Samochody Dostawcze w ramach Grupy Volkswagen jest odpowiedzialna za rozwój w pełni autonomicznych systemów jazdy i ich komercyjne wykorzystanie w obszarach miejskich. Będzie rozwijać i budować pojazdy specjalnego przeznaczenia (SPV), takie jak np. robo-taksówki i furgonetki. Volkswagen Samochody Dostawcze opracowuje pojazdy, w których wykorzystywany będzie system samojezdny Argo (SDS). Pojazdy te bazują na w pełni elektrycznym modelu ID. BUZZ, który będzie miał swoją światową premierę w przyszłym roku, a autonomiczny transport ludzi i towarów tym modelem możliwy będzie już w roku 2025.

Prace rozwojowe nad pierwszym autonomicznym prototypem bazującym na modelu ID.BUZZ już teraz nabierają intensywności. Jeszcze tego lata, w bazie doświadczalnej w pobliżu Portu Lotniczego Monachium, odbędą się pierwsze jazdy testowe tego samochodu. To milowy kamień marki Volkswagen Samochody Dostawcze, która w ramach Grupy Volkswagen odpowiedzialna jest za prace nad wdrożeniem technologii jazdy autonomicznej poziomu czwartego, czyli z wysokim stopniem automatyzacji. Co to oznacza?

Jest pięć stopni automatyzacji jazdy, a stopień czwarty to poziom wysoki – kierowca nie musi wtedy kierować pojazdem, który porusza się i wykonuje manewry samodzielnie. Samochód ma urządzenia do ręcznego kierowania (np. kierownicę, joystick lub wolant), ale wykorzystywane są one tylko na życzenie kierowcy „chcącego samemu poprowadzić”. Poza tym i poza wyjątkowymi sytuacjami, jak bardzo złe warunki pogodowe (np. intensywna śnieżyca), samochód sam doskonale radzi sobie na drodze. Nawet jeżeli kierowca zignoruje sygnały, że w złych warunkach ma przejąć prowadzenie, samochód samodzielnie, bezpiecznie się zatrzyma na poboczu. Kolejny stopień – piąty – przewiduje już tylko pojazdy w pełni autonomiczne, w których nie ma nawet przyrządów do kierowania.

„Naszym celem związanym z jeżdżącym samodzielnie modelem ID. BUZZ AD jest umożliwienie autonomicznego transportu już w roku 2025” – powiedział podczas konferencji prasowej Christian Senger, dyrektor departamentu jazdy autonomicznej. „Klienci i użytkownicy w wybranych lokalizacjach będą mieli wtedy możliwość wyboru samodzielnie poruszającego się pojazdu, który dowiezie ich do wybranego miejsca. Nasza usługa jazdy autonomicznej ułatwi też znacznie dostarczanie towarów i przesyłek.”

By rozwijać technikę jazdy autonomicznej w elektrycznym modelu ID.BUZZ AD, Volkswagen Samochody Dostawcze utworzył nowy dział i nawiązał partnerstwo z firmą Argo AI, amerykańską spółką technologiczną rozwijającą platformy i systemy jazdy autonomicznej. Już w pierwszych miesiącach tego roku, system jazdy autonomicznej Argo został zaimplementowany do prototypu Volkswagena i rozpoczęły się jego testy.

Zarówno Volkswagen Samochody Dostawcze, jak i Argo AI, w pracach rozwojowych skupiają się na precyzyjnym wykorzystaniu kombinacji sygnałów pochodzących z lidarów, radarów i kamer, co w przypadku jazdy autonomicznej jest kluczowe dla bezpieczeństwa. Argo AI zaprezentowało niedawno nowy lidar umożliwiający „widzenie” obiektów położonych nawet 400 metrów dalej. Opatentowany przez Argo AI lidar jest w stanie wykryć najmniejszą cząstkę światła – pojedynczy proton - co jest kluczem do rozpoznawania obiektów o niskim współczynniku odbicia światła. „To rozwiązanie techniczne zostanie zaimplementowane w systemie jazdy autonomicznej jeżdżącego samodzielnie prototypu marki Volkswagen Samochody Dostawcze” – ogłosił Bryan Salesky, założyciel i prezes zarządu Argo AI.

Wnętrze ID. BUZZ AD

Zarysowano również konkretne plany komercyjnego wykorzystania tej technologii przyszłości przez dostawców usług transportowych. Spółka-córka Grupy Volkswagen MOIA, już w roku 2025 będzie pierwszym podmiotem wykorzystującym w swej pracy jeżdżące samodzielnie ID. BUZZ AD. „MOIA ma bogate doświadczenie w zakresie usług mobilności i zarządzania flotą. W bardzo krótkim czasie zbudowaliśmy największą w Europie sieć usług przewozowych, tzw. ride-poolingu, dając w ten sposób możliwość przemieszczania się milionom pasażerów. To doświadczenie wnosimy teraz do współpracy z Volkswagen Samochody Dostawcze i z Argo AI. Pierwszym miastem, w którym dostępna będzie usługa ride-poolingu w autonomicznym ID. BUZZ AD, będzie Hamburg” – mówi Robert Heinrich, dyrektor zarządzający MOIA.

Argo AI
Argo AI to globalna platforma technologiczna dla pojazdów autonomicznych z siedzibą w Pittsburghu w Pensylwanii (USA). Firma prowadzi badania i rozwija rozwiązania z zakresu samodzielnie poruszających się pojazdów we współpracy z takimi koncernami jak Ford Motor Company i Grupa Volkswagen. Argo AI zatrudnia ponad 1200 osób w centrach inżynieryjnych w Dearborn, Michigan; Cranbury, New Jersey; Palo Alto, California oraz w Monachium w Niemczech. Argo prowadzi obecnie program testów samochodów autonomicznych na drogach publicznych różnych Stanów USA. Więcej informacji na www.argo.aiOpens an external link.

MOIA
MOIA to spółka-córka Grupy Volkswagen. Firma rozwija usługi mobilności w takich miastach ja Berlin i Hamburg, współpracując przy tym ściśle z władzami miast oraz z firmami zajmującymi się transportem publicznym. MOIA w szczególności skupia się na wdrażaniu usług tzw. ride-poolingu, których celem jest redukcja indywidualnego ruchu samochodowego w centrach miast i bardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury drogowej. W ten sposób miasta są uwalniane od korków, hałasu i zanieczyszczeń. Usługa ride-poolingu MOIA funkcjonuje w Hanowerze już od roku 2018, a od 15 kwietnia 2019 również w Hamburgu. Więcej informacji na www.moia.ioOpens an external link.

Może zainteresują Cię również:

Way to Zero: Volkswagen przedstawia plan rozwoju mobilności neutralnej dla klimatu

Rzut oka na nowego Caddy i już widzisz! Panoramiczny szklany dach

Nowy Multivan: jeden z najlepiej sprzedających się modeli MPV, jeszcze w tym roku pojawi się również w wersji hybrydowej typu plug-in

Może zainteresują Cię również:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html