Ładowarka do samochodu elektrycznego

Domowa stacja ładowania krok po kroku

Od czego zacząć?

Aż 80 procent procesów ładowania samochodu elektrycznego odbywa się w domu lub w pracy. To bardzo praktyczne, ponieważ można naładować akumulator np. w nocy, kiedy auto i tak stoi w garażu. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w raporcie „Barometr Nowej Mobilności 2019/20" wskazało, że właśnie taki sposób ładowania pojazdów nisko- i zeroemisyjnych odpowiadałby aż 92 procentom ich użytkowników. Z kolei badania InsightOut Lab i marki Volkswagen wskazują, że prawie połowa Polaków chciałaby mieć stację ładowania auta elektrycznego w garażu. Analizowano też czynniki, które mogłyby zachęcić przyszłych nabywców do kupna własnego samochodu elektrycznego. Możliwość sprawnego i efektywnego zasilania pojazdu była jednym z najważniejszych kryteriów decydującym o chęci jego zakupu.

Nie trzeba mieć własnego domu z podjazdem i garażem, by móc łatwo naładować swój samochód. Na rynku są już domowe ładowarki, które mogą zmienić życie mieszkańców także budynków wielorodzinnych czy wspólnot mieszkaniowych.

Domowa ładowarka - jak to działa?

Przede wszystkim należy ustalić jakie parametry przyszłej ładowarki będą odpowiednie do potrzeb użytkownika. Z drugiej strony konieczne jest uzyskanie informacji od zarządcy budynku, wspólnoty czy spółdzielni mieszkaniowej, jakie są techniczne możliwości instalacji i eksploatacji prywatnej ładowarki i upewnienie się, że zgodzą się na dane parametry. Na tym etapie trzeba określić docelową lokalizację urządzenia i zakres prac koniecznych do jego instalacji. Ważnym elementem okazuje się weryfikacja mocy przyłączeniowej, określonej w umowie przyłączeniowej budynku oraz stan instalacji elektrycznej. Z reguły nie ma konieczności wprowadzania zmian w tym zakresie, ponieważ ładowarki mają stosunkowo niewielką moc. Istnieje jednak możliwość, że będzie konieczne podniesienie mocy umownej dla budynku (zarządca musi wtedy wystąpić z wnioskiem do właściwego dostawcy energii). To szczególnie ważne jeśli użytkownik jest mieszkańcem obiektu wielorodzinnego, a chęć zamontowania domowych ładowarek wyrażą też inni mieszkańcy.

Drugim etapem jest złożenie do zarządcy oficjalnego wniosku o możliwość instalacji punktu ładowania, wraz z opisem parametrów urządzenia i zobowiązaniem pokrycia kosztów:

  • zakupu i instalacji ładowarki oraz podlicznika,
  • zużywanej energii elektrycznej i ewentualnego podwyższenia mocy umownej.
Na podstawie wniosku ustala się zasady odczytu podlicznika oraz rozliczania energii elektrycznej.

Potem czeka nas oczekiwanie na zatwierdzenie wniosku. Zależy to od wielu zmiennych, dlatego nie zawsze kończy się sukcesem, jednak po pozytywnym rozpatrzeniu prośby, można przystąpić do dalszych etapów. Proces może się wydłużyć w przypadku budynków, wpisanych do rejestru zabytków. Wtedy należy skierować wniosek o wydanie pozwolenia do właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Gdy urząd da „zielone światło” trzeba będzie wystąpić o pozwolenie na budowę (nie jest ono wymagane w odniesieniu do budynków nie wpisanych do rejestru zabytków). Pismo powinno być skierowane do organu administracji architektoniczno-budowlanej (najczęściej są to starosta, burmistrz, czy prezydent miasta). Kiedy i ten punkt uda się przejść pozytywnie, można przystąpić do prac budowlanych. Warto też pamiętać, że prywatne ładowarki, niezależnie od ich mocy, nie wymagają przed uruchomieniem uzyskania decyzji prezesa Urzędu Dozoru Technicznego.

Choć obecnie w Polsce proces ten jest długi i wieloetapowy, europejskie władze chcą konsekwentnie upraszczać kwestie związanie z montażem domowych ładowarek. Unijne dyrektywy (w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i w sprawie efektywności energetycznej) wprowadziły nowe wymogi dotyczące rozwijania infrastruktury ładowania w nowobudowanych i poddawanych istotniejszym renowacjom budynkach mieszkalnych oraz niemieszkalnych. Oznacza to, że w inwestycjach budowlanych realizowanych od 2021 r. o wiele prościej będzie można zainstalować przydomowe urządzenie ładowania samochodów elektrycznych.

Dlaczego dedykowana ładowarka jest lepsza niż tradycyjne gniazdko?

Liczy się przede wszystkim czas. Ładowarka IDOpens an external link Charger oferowana przez Volkswagena działa nawet osiem razy szybciej niż w przypadku podłączenia auta do tradycyjnego gniazdka. Urządzenie ma stałe połączenie z Internetem za pośrednictwem sieci wi-fi, Ethernet lub opcjonalnie LTE, dzięki czemu procesy ładowania można kontrolować za pośrednictwem mobilnej aplikacji w telefonie komórkowym. Licznik prądu z certyfikatem MID pozwala na dokładną rejestrację zużycia prądu, co ułatwia rozliczenie z zarządcą czy wspólnotą. Jeśli nasz Wallbox znajduje się w części wspólnej budynku wielorodzinnego, można ograniczyć użytkowanie innym osobom i autoryzować dostęp do funkcji ładowania tylko wybranych pojazdów. A jeśli chęć korzystania z ładowarki wyrazi więcej sąsiadów, właściciele pojazdów nie będą mieli problemu z podłączeniem. Urządzenie jest kompatybilne ze wszystkimi obecnymi i przyszłymi pojazdami elektrycznymi ze złączem typu 2.

Dzięki dedykowanej ładowarce, akumulator o pojemności 58 kWh (np. taki, jaki montowany jest w osobowym Volkswagenie ID.3) można naładować do pełna w ciągu sześciu godzin. Skorzystają z niej zresztą nie tylko właściciele aut w pełni elektrycznych (BEV), ale także hybryd typu plug-in. Rozważając kupno Wallboxa ID. Charger można wybrać wśród trzech wersji, różniących się przede wszystkim zakresem funkcji cyfrowych. Najtańsza z nich kosztuje 1729 złotych. Aby upewnić się, że rozwiązanie sprawdzi się w użytkowaniu klient może wstępnie zweryfikować online, czy w jego domu możliwa jest instalacja urządzenia. Dodatkowo, po Wallboxa nie trzeba jechać do autoryzowanego dealera marki – można go kupić online za pośrednictwem strony internetowej. Jeśli użytkownik będzie potrzebował dodatkowej pomocy, Volkswagen może również podjąć się fachowej instalacji i rozruchu urządzenia.

Większość budynków spełnia wymagania techniczne

Czy Wallboxy to przyszłość infrastruktury z zakresu elektromobilności? Badania preferencji ładowania wskazują, że tak. Większość użytkowników woli spokojnie wrócić do domu i podłączyć auto do prądu na dłużej, niż szukać ładowarek podczas poruszania się po mieście, między skończeniem pracy a koniecznością odebrania dziecka ze szkoły. „Barometr nowej mobilności 2019/20” PSPA wskazuje, że aż 99 procent budynków jednorodzinnych i 69 procent wielorodzinnych spełnia wymagania techniczne niezbędne do zainstalowania ładowarki samochodu elektrycznego. Wygląda więc na to, że większość użytkowników ma realną możliwość, aby mieć własny punkt ładowania w garażu. Teraz wystarczy tylko wdrożyć ten projekt w życie!

Instalacja ładowarki ID. Charger w Volkswagen HomeOpens an external link

Literatura:

Podcast: Chcę mieć prywatną ładowarkę w garażu! Jak to zrobić? [online].
Dostępny w Internecie: https://insightoutlab.com/odcinek-04-chce-miec-prywatna-ladowarke-w-garazu-jak-to-zrobic/Opens an external link (dostęp: 05.08.2020).

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html 
*5 letnim pakietem przeglądów serwisowych w standardzie objęte są tylko samochody z ceną z roku produkcji 2024, wyprodukowane w 2024 roku, limit przebiegu 50 000 km z możliwością rozszerzenia pakietu za dodatkową opłatą. Możliwe rozszerzenia limitu do 100 000 km za dopłatą 5000 zł netto (6150 zł brutto); 150 000 km za dopłatą 9000 zł netto (11 070 zł brutto); 200 000 km za dopłatą 13 000 zł netto (15 990 zł brutto); 250 000 km za dopłatą 19 000 zł netto (23 370 zł brutto). Podane ceny obowiązują dla wszystkich modeli marki Volkswagen Samochody Dostawcze, z wyłączeniem modelu ID. Buzz. Oferta dla modelu ID. Buzz to 3 letni pakiet przeglądów z limitem 90 000 km w standardzie. Możliwe rozszerzenie pakietu do 5 lat z limitem 150 000 km za dopłatą 1500 zł netto (1845 zł brutto).