Ładowarka do samochodu elektrycznego

Bateria samochodu elektrycznego

Na pierwszy rzut oka samochód napędzany elektrycznie – również samochód dostawczy – niczym się nie różni od pojazdu spalinowego. Gdy przyjrzeć mu się bliżej widzimy, że auto takie pozbawione jest rur wydechowych, nie ma klasycznej dźwigni zmiany biegów – choć właściwie ma, ale służącą tylko to wrzucania dwóch biegów: do jazdy w przód o do jazdy do tyłu – a zamiast charakterystycznego warkotu motoru spalinowego, podczas jazdy słychać tylko cichy świst silnika elektrycznego. Jeszcze więcej różnic zauważymy, gdy zaczniemy przyglądać się jego technicznym szczegółom.

Silnik elektryczny w samochodzie

Sercem każdego elektrycznego auta jest jeden bądź więcej silników elektrycznych – to zależy od konstrukcji auta. W niektórych konstrukcjach są aż cztery silniki elektryczne – po jednym do napędzania każdego z kół. Częściej jednak jest to jeden lub dwa silniki napędzające odpowiednio jedną lub dwie osie. Dla przykładu: Volkswagen e‑Crafter napędzany jest jednym silnikiem elektrycznym o mocy maksymalnej 136 KM. Jednak by serce samochodu w postaci silnika elektrycznego wydajnie i efektywnie pracowało, musi mieć pewność stałego zaopatrzenie w energię. Przyjrzyjmy się zatem jej źródłu – baterii - na podstawie Volkswagena e‑Crafter.

Bateria dla „elektryka”

Bateria samochodu elektrycznego, zwana też powszechnie akumulatorem, to największa i najcięższa część takiego pojazdu. To skomplikowany odpowiednik klasycznego zbiornika paliwa, w którym przechowywana jest energia elektryczna. Montuje sią ją najczęściej pod podłogą pojazdu. Wysokonapięciowa bateria Volkswagena e‑Crafter ma masę 344 kg i składa się z 27 modułów z łącznie 264 celami litowo-jonowymi. Stąd bateria taka w skrócie zwana jest akumulatorem litowo-jonowym. Każda cela ma pojemność 37 Ah (amperogodzin) i napięcie 3,67 V. Całość ma pojemność 35,8 kWh (kilowatogodziny), co pozwala na przejechanie bez ładowania nawet 115 km. Co ważne baterię taką przy pomocy kolumny ładującej prądem stałym naładować można do poziomu 80% już w 45 minut.

Natomiast gdyby właściciel samochodu zdecydował się ładować ją prądem zmiennym przy pomocy ładowarki domowej, wtedy zarezerwować musi na tę czynność nieco ponad 5 godzin. Ale i na to jest rozwiązanie, ponieważ ładowanie prowadzić można w nocy.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html 
*5 letnim pakietem przeglądów serwisowych w standardzie objęte są tylko samochody z ceną z roku produkcji 2024, wyprodukowane w 2024 roku, limit przebiegu 50 000 km z możliwością rozszerzenia pakietu za dodatkową opłatą. Możliwe rozszerzenia limitu do 100 000 km za dopłatą 5000 zł netto (6150 zł brutto); 150 000 km za dopłatą 9000 zł netto (11 070 zł brutto); 200 000 km za dopłatą 13 000 zł netto (15 990 zł brutto); 250 000 km za dopłatą 19 000 zł netto (23 370 zł brutto). Podane ceny obowiązują dla wszystkich modeli marki Volkswagen Samochody Dostawcze, z wyłączeniem modelu ID. Buzz. Oferta dla modelu ID. Buzz to 3 letni pakiet przeglądów z limitem 90 000 km w standardzie. Możliwe rozszerzenie pakietu do 5 lat z limitem 150 000 km za dopłatą 1500 zł netto (1845 zł brutto).