Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Volkswagen Samochody Dostawcze (VWSD) prezentuje model e-BULLI: w pełni elektryczny, bezemisyjny samochód. Auto koncepcyjne, wyposażone w najnowsze, pochodzące z elektrycznych samochodów marki Volkswagen systemy napędowe, zbudowane zostało na bazie wyprodukowanego w roku 1966 i od podstaw odrestaurowanego modelu T1 Samba Bus. Idealną sceną do pokazania szerszej publiczności tego niezwykłego pojazdu miały być targi Techno Classica 2020. Jednak z racji tego, że zostały one przełożone, VWSD już dziś prezentuje wszystkie najważniejsze informacje o e-BULLI – opis słowny i zdjęcia - w formie elektronicznej. Przy okazji ważna informacja dla wszystkich fanów modelu Bulli i mobilności elektrycznej: to czerpiące z klasyki, a jednocześnie wyposażone w najnowsze rozwiązania dotyczące elektrycznego napędu auto, będzie można naprawdę kupić. Partner marki Volkswagen Samochody Dostawcze, firma eClassics planuje wprowadzić do swej oferty przebudowy modelu T1 oraz kompletne T1 w stylu nowego e-BULLI.

Zaczęło się od odważnej idei, by wyposażyć historycznego Bulli w zeroemisyjny układ napędowy i w ten sposób dostosować go do wyzwań nowej ery. W tym celu inżynierowie i projektanci VWSD, wraz ze specjalistami od systemów napędowych z Volkswagen Group Components i firmą eClassics specjalizującą się w przebudowach samochodów elektrycznych, utworzyli specjalny zespół projektowy. Jako podstawę do stworzenia przyszłego e-BULLI zespół wybrał model Volkswagen T1 Samba Bus wyprodukowany w Hanowerze w roku 1966. Samochód ten, przed sprowadzeniem go z powrotem do Europy i przed przebudową, spędził pół wieku na drogach Kalifornii. Jedno było pewne od samego początku: e-BULLI miał być prawdziwym T1, ale wykorzystującym najnowsze elektryczne elementy układu napędowego koncernu Volkswagen. Ten plan został teraz zrealizowany. Pojazd stanowi przykład wielkiego potencjału, jaki oferuje ta koncepcja.

Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych
Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Podzespoły nowego systemu napędu elektrycznego

32 kW (44 KM) i czterocylindrowy silnik spalinowy typu boxer zostały w e-BULLI zastąpione cichym silnikiem elektrycznym Volkswagena dostarczającym 61 kW (83 KM) mocy. Porównanie samej mocy wyjściowej silników pokazuje, że nowy pojazd koncepcyjny ma zupełnie inną charakterystykę napędu - silnik elektryczny jest prawie dwa razy mocniejszy niż spalinowy boxer. Co więcej, jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 212 Nm jest ponad dwukrotnie wyższy niż moment oryginalnego silnika T1 z 1966 r. (102 Nm). Maksymalny moment obrotowy jest również - co typowe dla silników elektrycznych - dostępny natychmiast. I to zmienia wszystko. Nigdy wcześniej „oryginalny” T1 nie był tak mocny jak e-BULLI. W ten sposób nowy samochód staje się cichym, zeroemisyjnym towarzyszem podróży, zachowując jednak niezrównany styl klasycznego Bulli.

Przeniesienie napędu następuje za pośrednictwem jednobiegowej skrzyni biegów. Układ napędowy jest sprzężony z dźwignią zmiany biegów, która jest teraz umieszczona między fotelami kierowcy i pasażera z przodu. Ustawienia automatycznej skrzyni biegów (P, R, N, D, B) są pokazane obok dźwigni. W pozycji B kierowca może zmieniać stopień rekuperacji, tj. odzysku energii podczas hamowania. e-BULLI osiąga ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 130 km/h. Spalinowy T1 osiągał prędkość maksymalną 105 km/h.

Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Podobnie jak to było w przypadku silnika boxer w T1 z roku 1966, połączenie silnika elektrycznego i skrzyni biegów e-BULLI z roku 2020 umieszczone jest w tyle pojazdu i napędza tylną oś. Za dostarczenie mocy do silnika elektrycznego odpowiedzialny jest litowo-jonowy akumulator. Pojemność użytkowa baterii to 45 kWh. Stworzony przez Volkswagena we współpracy z eClassics układ elektroniki mocy e-BULLI umieszczony z tyłu pojazdu, kontroluje przepływ energii wysokiego napięcia między silnikiem elektrycznym a akumulatorem, a podczas tego procesu przekształca zgromadzony prąd stały (DC) w prąd przemienny (AC). Elektronika pokładowa jest zasilana napięciem 12V za pośrednictwem tak zwanego przetwornika prądu stałego.

Wszystkie standardowe podzespoły elektrycznego układu napędowego są wytwarzane przez Volkswagen Group Components w Kassel. Do tego dochodzą moduły litowo-jonowe zaprojektowane i wyprodukowane w zakładzie w Brunszwiku. Firma eClassics implementuje je do systemu baterii odpowiedniego dla T1. Podobnie jak w nowym VW ID.3 i przyszłym VW ID.BUZZ, akumulator wysokonapięciowy jest umieszczony centralnie w podłodze pojazdu. Taki układ obniża środek ciężkości e-BULLI, a tym samym poprawia jego właściwości jezdne.

Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Połączony system ładowania CSS umożliwia - w punktach szybkiego ładowania - naładowanie baterii do 80 procent mocy w 40 minut. Akumulator jest ładowany prądem przemiennym lub stałym przez gniazdo CCS. Prąd przemienny: Bateria ładowana jest za pomocą ładowarki prądu zmiennego o mocy ładowania od 2,3 do 22 kW, w zależności od źródła energii elektrycznej. Prąd stały: Dzięki gniazdu ładującemu CCS, akumulator wysokonapięciowy e-BULLI może być ładowany również w punktach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW. W takim przypadku można go naładować do 80 procent w 40 minut. Zasięg przy jednym pełnym naładowaniu akumulatora wynosi ponad 200 kilometrów.

Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Nowe nadwozie - bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i pozwalające na bardziej dynamiczne prowadzenie

W porównaniu z T1, jazda, prowadzenie, podróżowanie e-BULLI są zupełnie inne. Głównie dzięki podwoziu, które zostało całkowicie przekonstruowane. Wielowahaczowe osie przednia i tylna, amortyzatory z regulacją tłumienia, gwintowane zawieszenie z rozpórkami, a także nowy układ kierowniczy i cztery wentylowane od wewnątrz tarcze układu hamulcowego, przyczyniają się do wyjątkowej dynamiki auta, która jednak bardzo łagodnie przenoszona jest na nawierzchnię drogi.

Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Volkswagen Samochody Dostawcze modyfikuje zarówno cechy zewnętrzne pojazdu, jak i jego wnętrze

Równocześnie z opracowaniem nowego systemu napędu elektrycznego, VWSD stworzył koncepcję wnętrza e-BULLI, która jest z jednej strony awangardowa, ale z drugiej klasyczna stylistycznie. Nowy wygląd i odpowiadające mu rozwiązania techniczne zostały opracowane przez centrum stylistyczne VWSD we współpracy z działem opiekującym się samochodami zabytkowymi Volkswagen Samochody Osobowe oraz z działem komunikacji. Projektanci zmodernizowali wnętrze pojazdu z ogromną pieczołowitością i finezją, nadając mu dwukolorowe wykończenie w barwach lakierów „Energetic Orange Metallic” i „Golden Sand Metallic MATTE”. Pojawiły się nowe detale, takie jak okrągłe, diodowe reflektory przednie ze zintegrowanymi światłami do jazdy w dzień, komunikujące wejście marki Volkswagen Samochody Dostawcze w nową erę. Na karoserii z tyłu pojawił się także dodatkowy, diodowy wskaźnik. Pokazuje on kierowcy podchodzącemu do e-BULLI, jeszcze zanim ten zajmie miejsce za kierownicą, jaki jest poziom naładowania litowo-jonowego akumulatora.

Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Gdy spojrzy się przez okna do ośmioosobowego wnętrza, zauważyć można, że w porównaniu z „klasycznym” T1 kilka rzeczy się zmieniło. Projektanci zmienili całkowicie wyobrażenie na temat wnętrza pojazdu, nie tracąc jednak z oczu pierwotnej jego koncepcji. Swój wygląd i funkcjonalność zmieniły np. wszystkie miejsca siedzące. Wnętrze występuje w dwóch kolorach: „Saint Tropez” i „Saffrano Orange” – w zależności od wybranego lakieru zewnętrznego. W konsoli między fotelami kierowcy a pasażera z przodu znajduje się nowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów. Tutaj również umieszczono przycisk start/stop silnika elektrycznego. Na całej powierzchni położono wyglądającą niczym pokład statku podłogę z litego drewna. Dzięki temu i dzięki ładnym, jasnym odcieniom skóry obiciowej, zelektryfikowany Samba Bus nabiera marynistycznego charakteru. Wrażenie to potęguje duży, panoramiczny, składany dach.

Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych
Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Kokpit został również z wyczuciem zmodernizowany. Nowy prędkościomierz bazuje na wyglądzie klasycznego, jednak umieszczony w jego wnętrzu dwuczęściowy wyświetlacz stanowi nawiązanie dla czasów współczesnych. Ten cyfrowy wyświetlacz w obrębie analogowego prędkościomierza pokazuje kierowcy szereg informacji, m.in. zasięg. Diody LED wskazują dodatkowo np. czy zaciągnięty jest hamulec ręczny i czy podłączona jest wtyczka ładowania. Pośrodku prędkościomierza umieszczono mały, uroczy detal: stylizowany znaczek Bulli. Na tablecie zamontowanym na panelu w suficie, wyświetlanych jest szereg dodatkowych informacji. Za pośrednictwem aplikacji na smartfona lub odpowiedniego portalu internetowego Volkswagen „We Connect”, kierowca e-BULLI może również wywoływać informacje online, np. o pozostałym czasie ładowania, aktualnym zasięgu, przejechanych kilometrach, czasach podróży, zużyciu energii i rekuperacji. Muzyka na pokładzie pochodzi z radia w stylu retro, które jest jednak wyposażone w najnowocześniejsze technologie, takie jak DAB +, Bluetooth i USB. Radio jest połączone z systemem dźwiękowym, którego elementy, w tym z aktywny subwoofer, są niewidoczne.

Elektryczny napęd: nowy e-BULLI – crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych

Może zainteresują Cię również:

Samochody dostawcze na minuty

Poczta Polska testuje e-Craftera

Żabka Polska testuje e-Craftera

California – 30 lat wolności. A przygoda toczy się dalej.

Uruchamiamy program „Future Logistics Challenge”

Projekt „Misja Zerowa Emisja” – e‑Crafter w logistyce miejskiej

Może zainteresują Cię również:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/warto-wiedziec/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %). Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
  • Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html