Zielone światło z ikoną samochodu elektrycznego

Droga w kierunku zieleni
Czyli jak zmieniają się korporacje

Zmiany i innowacje sposobem na powstrzymanie katastrofy ekologicznej

Organizacje zajmujące się pomocą humanitarną i ochroną środowiska alarmują, że niedługo zacznie brakować wody pitnej. Według szacunków World Health Organization, do 2025 r. połowa światowej populacji będzie żyła na obszarach dotkniętych niedoborem wody. Drugim problemem, z którym zmaga się nasze środowisko jest nadmierna emisja szkodliwych cząstek oraz dwutlenku węgla do atmosfery, wpływające na zmiany klimatyczne na Ziemi. Do tego należy dodać nieustanną produkcję i generowanie ogromnej ilości odpadów, których nie można w prosty sposób zutylizować, a które trafiają do lasów, mórz i oceanów. Czas na działanie na rzecz naszej planety jest właśnie teraz! Aby uniknąć katastrofy ekologicznej, największe firmy wprowadzają zmiany i innowacje. Czy uda im się wymazać swój „ślad węglowy”?

IKEA

IKEA jest jedną z najbardziej znanych światowych marek w segmencie wyposażenia wnętrz. Od lat daje się poznać klientom jako firma świadoma społecznie, która działa na rzecz sprytnego wykorzystywania przestrzeni i dostępnych surowców, aby zoptymalizować funkcjonalność i zagospodarowanie powierzchni. Nic więc dziwnego, że zarząd postawił ambitne cele i sukcesywnie wdraża w życie kolejne założenia.

Przede wszystkim IKEA planuje wykorzystywać więcej materiałów z surowców wtórnych oraz takich, które można użyć ponownie, zamiast wyrzucać. Jednocześnie planowane są zmiany sposobu projektowania produktów, aby wydłużyć okres ich eksploatacji. Od czterech lat bawełna wykorzystywana przy produkcji tekstyliów pochodzi z recyklingu lub miejsc, w których podczas produkcji zużywa się mniej wody, nawozów sztucznych i pestycydów. W zakresie tworzenia mebli celem jest, by od 2020 roku całość wykorzystywanego drewna pozyskiwać w bardziej odpowiedzialny i zrównoważony sposób. Z kolei do 2030 r. wszystkie nowe produkty mają być projektowane z wykorzystaniem wyłącznie materiałów odnawialnych i pozyskanych z recyklingu oraz w oparciu o zasady gospodarki o obiegu zamkniętym.

IKEA dużą wagę przykłada do pozyskiwania energii, od 2010 roku inwestując w lądowe farmy wiatrowe oraz instalacje fotowoltaiczne. W 2020 firma planuje wytwarzać tyle energii odnawialnej, ile sama zużywa (dziś produkuje 73% energii potrzebnej dla całej swojej światowej produkcji). Co więcej, ten cel został już osiągnięty w naszym kraju. Jak poinformował Mariusz Podgórski, kierownik ds. energii i klimatu w IKEA: „Turbiny wiatrowe będące własnością IKEA produkują więcej energii elektrycznej niż zużywamy w Polsce na potrzeby własne, zarówno jeśli chodzi o sklepy jak i fabryki IKEA. IKEA produkuje więcej, niż potrzebuje. Ta energia trafia do sieci przesyłowej, do spółek obrotu, które sprzedają ją dalej”.

Ponadto do końca 2019 roku, z asortymentu wycofane zostaną plastikowe produkty jednorazowego użytku, a w restauracji i bistro IKEA nie znajdziemy już jednorazowych plastikowych talerzyków, kubeczków i słomek.

Adidas

Kiedy widzimy buty czy bluzę z „trzema paskami” – skojarzenie jest jednoznaczne. To produkty marki Adidas. Niemiecka spółka tworzy obuwie i odzież sportową, które są znane i noszone przez profesjonalistów i amatorów aktywności na całym świecie.

W rozpoczętym 11 lat temu programie „Zielona Firma”, przedsiębiorstwo dąży do zmniejszenia zużycia wody o 35%. Plany obejmują też zwiększenie wykorzystania poliestru z recyklingu, pozyskanie lepszej jakości bawełny oraz rozszerzenie bezwodnego farbowania materiałów. W 2020 roku Adidas chce przyjąć ograniczoną listę substancji wykorzystywanych przy produkcji, wycofać niebezpieczne środki chemiczne i wskazać środki, które są neutralne dla otoczenia. Jednocześnie firma regularnie kontroluje zawartość ścieków w zakładach własnych oraz u strategicznych dostawców. Wyniki tych badań mają być ogólnodostępne.

Producent nieustannie pracuje nad innowacyjnymi technologiami. Do produktów tworzonych techniką „Low Waste” nie wykorzystuje się tworzyw sztucznych, stworzonych na bazie oleju. Technika „DryDye” oznacza, że poliester był barwiony bez użycia wody, z wykorzystaniem 50% mniej środków chemicznych i 50% mniej energii. Farba jest wtedy wstrzykiwana do tkaniny za pomocą sprężonego dwutlenku węgla, który po oddzieleniu od barwnika może wrócić do obiegu, aby powtórzyć proces nadawania koloru. Firma stworzyła też buty FUTURECRAFT.LOOP, które można poddać 100% recyklingowi, a także obuwie z cholewką wykonaną z całkowicie biodegradowalnego włókna Biosteel®.

Część środków budżetowych marki trafia do funduszu greenENERGY, który przeznaczany jest na przyspieszenie projektów uwzględniających alternatywne źródła pozyskiwania energii i redukcję emisji CO2. W latach 2012–2014 firma zanotowała spadek bezwzględnej emisji o około 16%. W zakresie dostaw Adidas współpracuje tylko z firmami spełniającymi normę środowiskową ISO 14001 i wysyła większość ładunków drogą morską.

Volkswagen

Segment najczęściej brany „pod lupę” ekspertów od ekologii to jednak przemysł samochodowy. Koncern Volkswagen z wyprzedzeniem był gotowy na wejście w życie unijnych dyrektyw, dotyczących możliwości recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji. Oznacza to, że co najmniej 85% materiałów, wchodzących w skład masy samochodu musi być zdatne do powtórnego użycia, a 10% do ponownego wykorzystania energetycznego.

Ponadto do 2025 roku Grupa zamierza zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych emitowanych przez samochody osobowe i lekkie użytkowe w całym okresie ich życia o 30% w porównaniu z rokiem 2015. W tym samym czasie redukcji mają ulec zewnętrzne czynniki środowiskowe związane z produkcją (dwutlenek węgla, energia, woda, odpady i lotne związki organiczne) – dokładnie o 45 procent na samochód w porównaniu z rokiem 2010. VW stawia też na elektromobilność.

Po upływie kolejnych sześciu lat – zależnie od rozwoju sytuacji na rynku – koncern zamierza produkować i sprzedawać każdego roku do trzech milionów aut z napędem wyłącznie elektrycznym. Z kolei w połowie XXI w. przedsiębiorstwo ma się stać neutralne pod względem emisji CO2.

Realne działania ekologiczne podejmują też poszczególne marki Grupy Volkswagen. W 2019 roku SEAT ogłosił cztery z sześciu elektrycznych modeli samochodów, które zamierza wprowadzić na rynek do 2021 roku. Są to SEAT Mii electricOpens an external linkSEAT el-BornOpens an external linkSEAT Tarraco FR PHEVOpens an external link, czyli hybrydowy SUV typu plug-in i CUPRA TavascanOpens an external link. Ponadto marka konsekwentnie obniża zużycie wody i energii, redukuje koncentrację lotnych związków organicznych, ilość odpadów oraz emisję dwutlenku węgla. Do 2018 roku, w ramach strategii PQT (Production, Quality, Team), wpływ procesów produkcyjnych na środowisko spadł o 25%.

Marka Volkswagen już wkrótce rozpocznie sprzedaż w pełni elektrycznego modelu samochodu kompaktowego Volkswagen I.D.Opens an external link, a Volkswagen Samochody Dostawcze ma już w swej ofercie w pełni elektrycznego Volkswagena e-CrafteraOpens an external link.

ŠKODA nawiązała współpracę z firmą, która przetwarza i wykorzystuje do 100% materiału z recyklingu zużytych opon. Surowce wykorzystywane są ponownie m.in. na placach zabaw, przy wygłoszeniach tramwajowych torowisk czy budowie dróg.

Z kolei Audi wraz z koncernem E.ON zbudowało największą w Europie instalację fotowoltaiczną zamontowana na dachu budynku. Na dwóch centrach logistycznych fabryki Audi w węgierskim Győr znalazło się w sumie 160 tysięcy m2 paneli, pozwalających na pobieranie energii słonecznej. Zapewni to wydajność na poziomie 9,5 gigawatogodzin (GWh) elektryczności rocznie. Niedawno ogłoszono także, że blachy aluminiowe wykorzystywane do produkcji obudów akumulatorów elektrycznego Audi e-tronOpens an external link są teraz wytwarzane w sposób odpowiedzialny: od wydobycia boksytów aż po produkt końcowy.

Zieleń = mało popularny kolor?

Choć wiele marek poważnie podchodzi do kwestii ochrony środowiska, analizy wskazują, że nie wszyscy zdają sobie sprawę z wpływu ich firm na radykalne zmiany klimatyczne. Jak wynika z pierwszego Badania Świadomości Klimatycznej Spółek, aż 46% spółek giełdowych w Polsce nie wskazywało w swoich sprawozdaniach działań związanych z ograniczeniem emisji CO2. Badanie przeprowadziła Fundacja Standardów Raportowania, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych i Bureau Veritas Polska Sp. z o.o.

Po analizach raportów rocznych wszystkich polskich spółek giełdowych podlegających obowiązkowi ujawniania informacji niefinansowych za rok 2017 i 2018, okazało się, że „świadomość wzajemnego wpływu spółek i kryzysu klimatycznego jest wśród największych w Polsce spółek na bardzo niskim poziomie” – mówił Piotr Biernacki, prezes zarządu Fundacji Standardów Raportowania. W ratowaniu Ziemi nadal jest więc sporo do zrobienia, zarówno w zakresie realnych działań, jak i zwykłej społecznej świadomości.

Literatura:

Audi i firma Hydro angażują się wspólnie w wykorzystywanie wyłącznie zrównoważonego środowiskowo aluminium [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.audi.pl/pl/web/pl/swiat-audi/aktualnosci/2019/08/layer/audi-siega-po-zrownowazone-srodowiskowo-aluminium.htmlOpens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Drinking water [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/drinking-waterOpens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Elektryczna ofensywa na targach IAA [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.seat.pl/o-nas/aktualnosci/firma/seat-zapowiada-elektryczna-ofensywe-na-targach-iaa.htmlOpens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Environmental approach [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.adidas-group.com/en/sustainability/compliance/environmental-approach/#/umgang-mit-dem-klimawandel/Opens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Go to zero [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.vw-group.pl/pl/koncern-volkswagenOpens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Green Ranking 2017 [online].
Dostępny w Internecie:
www.newsweek.com/green-rankings-2017-18/Opens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Gwarantowana możliwość rycyklingu samochodów [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.vw-group.pl/pl/volkswagen-group-polskaOpens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Najbardziej ekologiczne marki na świecie [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.forbes.pl/csr/najbardziej-ekologiczne-marki-na-swiecie/0gtbk06Opens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Sawicki B. Podgórski: IKEA w Polsce ma więcej zielonej energii niż zużywa (ROZMOWA) [online].
Dostępny w Internecie:
https://biznesalert.pl/ikea-oze-gospodarka-o-obiegu-zamknietym/Opens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

SEAT wyróżniony nagrodą „Fabryka Roku” [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.seat.pl/o-nas/aktualnosci/samochody/ecomotive-skuteczna-strategia-fabryki-seata.htmlOpens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Rosik P. Świadomość klimatyczna spółek z GPW jest dramatycznie niska. Pozytywnym liderem jest Wielton - wynika z analizy SEG [online].
Dostępny w Internecie:
https://strefainwestorow.pl/artykuly/analizy/20190912/spolki-swiadome-klimatycznie-gpwOpens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Wspólnie możemy stworzyć bardziej zrównoważoną przyszłość [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.ikea.com/pl/pl/this-is-ikea/about-ikea/sustainable-ikea-pub0b61e238Opens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Wyniki badania świadomości klimatycznej spółek giełdowych [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.bureauveritas.pl/newsroom/wyniki-badania-swiadomosci-klimatycznej-spolek-gieldowych-0Opens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Zielona energia dla Audi Hungaria [online].
Dostępny w Internecie:
http://www.audi.press-bank.pl/artykul,33534,zielona_energia_dla_audi_hungaria__system_fotowoltaiczny_na_powierzchni_160_tysiecy_metrow_kwadratowychOpens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Zrównoważony rozwój [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.skoda-auto.pl/swiat-skody/srodowisko-rozszerzona-odpowiedzialnoscOpens an external link
(dostęp: 24.09.2019).

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html 
*5 letnim pakietem przeglądów serwisowych w standardzie objęte są tylko samochody z ceną z roku produkcji 2024, wyprodukowane w 2024 roku, limit przebiegu 50 000 km z możliwością rozszerzenia pakietu za dodatkową opłatą. Możliwe rozszerzenia limitu do 100 000 km za dopłatą 5000 zł netto (6150 zł brutto); 150 000 km za dopłatą 9000 zł netto (11 070 zł brutto); 200 000 km za dopłatą 13 000 zł netto (15 990 zł brutto); 250 000 km za dopłatą 19 000 zł netto (23 370 zł brutto). Podane ceny obowiązują dla wszystkich modeli marki Volkswagen Samochody Dostawcze, z wyłączeniem modelu ID. Buzz. Oferta dla modelu ID. Buzz to 3 letni pakiet przeglądów z limitem 90 000 km w standardzie. Możliwe rozszerzenie pakietu do 5 lat z limitem 150 000 km za dopłatą 1500 zł netto (1845 zł brutto).