ID Buzz Cargo

Czas na pierwsze elektryczne
auto dostawcze w Twojej firmie

Choć ich liczba na polskich drogach nieustannie rośnie, są przedsiębiorcy, którzy nadal zastanawiają się nad tym, czy elektryczny samochód dostawczy to rozwiązanie dla nich. Co z zasięgiem, napędem, no i przede wszystkim ceną? Czy „elektryk” w firmie ma sens i czy się opłaca? Analizy wskazują, że przejście na elektromobilność to nie tylko kwestia praktyczna, związana z codziennym użytkowaniem samochodu. To także szereg udogodnień, na które nie mogą liczyć kierowcy aut z silnikiem spalinowym. 

Spory zasięg

Według badań, które przeprowadzono do przygotowania pierwszego w Polsce raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, pojazdy firm kurierskich – które najczęściej w miejskich warunkach wykorzystują elektryczne samochody dostawcze - pokonują średnio do 100 km dziennie, rozwijając średnią prędkość ok. 35-40 km/h. Aż 60% ich czasu pracy stanowią zatrzymania – otwarcia drzwi, czy postój w miejscu dostawy. Pozostałych 40% czasu pracy to dojazdy z miejsca na miejsce. Już bardzo pobieżne spojrzenie na zasięgi elektrycznych samochodów dostawczych mówi nam, że dostawcy mogą zrealizować wszystkie te zadania „na jednym ładowaniu”. Jak te zasięgi wyglądają w przypadku samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze? 

W portfolio marki znajdziemy trzy w pełni elektryczne modele: Volkswagen ID.BuzzOpens an external link w wersji osobowej, Volkswagen ID.Buzz w wersji dostawczej CargoOpens an external link oraz Volkswagen e‑Crafter.Opens an external link W przypadku tego ostatniego, litowo-jonowy akumulator furgonu spod znaku VW pozwala na przejechanie do 115 km na jednym ładowaniu. Bateria ID. Buzza w wersji osobowej pozwala przejechać do 419 km, a Volkswagenem ID. Buzz Cargo kierowca pokona do 424 km. 

Do-ładowanie w wolnej chwili

Wnioski z raportu PSPA są jednoznaczne: aż 80 procent procesów ładowania samochodu elektrycznego odbywa się w domu lub w pracy. Użytkownicy doceniają praktyczność takiego rozwiązania, mogąc zasilać akumulator np. po zakończeniu zmiany albo w nocy, kiedy auto i tak stoi w garażu. Producenci samochodów wychodzą im zresztą naprzeciw, oferując dedykowane ładowarki, pozwalające przyspieszyć i zautomatyzować ten proces. Takim urządzeniem jest np. wallbox ID. ChargerOpens an external link, z którego mogą korzystać użytkownicy aut marki Volkswagen. Rozwiązanie oferowane przez producenta działa do 8 razy szybciej niż w przypadku podłączenia auta do tradycyjnego gniazdka. Volkswagen e‑Crafter ładowany za pośrednictwem ID. Chargera, będzie ponownie gotowy do jazdy po 5 godzinach i 20 minutach. Z kolei ID. Buzz na całkowite napełnienie akumulatora potrzebuje 7 godzin i 30 minut. 

Naścienne ładowarki mają kilka różnych wersji, w zależności od oczekiwań użytkownika.  Pozwalają na stałe połączenie z Internetem za pośrednictwem sieci wi-fi, Ethernetu lub opcjonalnie LTE, dzięki czemu procesy ładowania można kontrolować za pośrednictwem mobilnej aplikacji w telefonie komórkowym. Licznik prądu z certyfikatem MID pozwala na dokładną rejestrację zużycia prądu. Wallbox ma też możliwość konfiguracji, aby określić użytkowników, którzy mogą z niego skorzystać. Pozwala to kontrolować efektywne użytkowanie urządzenia przez inne osoby i autoryzować dostęp do funkcji ładowania tylko dla wybranych pojazdów. Urządzenie jest kompatybilne ze wszystkimi pojazdami elektrycznymi ze złączem typu 2. 

Liczba ładowarek na polskich trasach sukcesywnie wzrasta. Zgodnie z analizami PSPA, pod koniec czerwca 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (mających w sumie 5709 punktów). 31% z nich stanowią szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Ogólnodostępne ładowarki samochodów elektrycznych spotkamy między innymi na parkingach pod supermarketami, w galeriach handlowych, pod urzędami, przy dworcach kolejowych czy w strefach płatnego parkowania. Coraz lepsza i łatwiej dostępna infrastruktura ładowania sprawia, że użytkownicy „elektryków” nie muszą się już więcej martwić o to, gdzie w razie potrzeby będą mogli szybko doładować samochód. 

Pojemność, komfort pracy

Elektryczny samochód użytkowy to nie tylko praktyczne rozwiązania, dotyczące zasilania, ale też bardzo duże możliwości w zakresie ładowności. Wielozadaniowe auta, wyposażone w dodatkowe szyny i pasy, ułatwiające organizację przestrzeni wewnątrz, pozwolą optymalnie wykorzystać przestrzeń ładunkową. 

Spójrzmy dla przykładu na typowo dostawczy model Volkswagen ID. Buzz Cargo. Standardowo oferowany jest on z trzema miejscami w kabinie: fotelem kierowcy i dwumiejscową kanapą. Za nimi znajduje się zamontowana na stałe przegroda oddzielająca przestrzeń ładunkową, opcjonalnie wyposażona w okno i/lub otwór, przez który można ładować przedmioty. Do wypełnienia jest przestrzeń ładunkowa o pojemności 3,9 m3, co w zupełności wystarcza na umieszczenie tu dwóch europalet. ID. Buzz Cargo jest wyposażony w szeroko otwieraną klapę tylną i drzwi przesuwne po stronie pasażera. 

Natomiast duży furgon Volkswagen e‑Crafter, umożliwia użytkownikowi wykorzystanie przestrzeni ładunkowej o pojemności aż 10,7 m3. Optymalne mocowanie ładunku zapewnią wytrzymałe metalowe szyny na ściany boczne, ścianę działową, ramę dachu i uniwersalną podłogę. Dodatkowo, specjalne adaptery, umieszczone w podłodze, ułatwiają mocowanie elementów szafek w wycięciach.

Kupować czy czekać?

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem elektrycznego „dostawczaka” z uwagi na cenę, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prowadzi obecnie program „Mój Elektryk”. Dla nabywców nowych aut z napędem elektrycznym przygotowano system finansowego wsparcia. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy zeroemisyjnych samochodów. Aby otrzymać wsparcie w wysokości 50 000 zł przy zakupie elektrycznego samochodu dostawczego (kategorii N1) nie może ono wynosić więcej niż 20% kosztów kwalifikowanych. Jeśli przedsiębiorca złoży deklarację, że nowy pojazd będzie pokonywał średniorocznie więcej niż 20 000 km może liczyć na wsparcie w kwocie 70 000 zł, pod warunkiem, że nie stanowi ona więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych. 

Tania eksploatacja

Program „Mój Elektryk” to nie jedyna szansa na oszczędności. Na właścicieli bezemisyjnych pojazdów czekają bowiem dodatkowe przywileje. Wszystko to dzięki ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Właściciele dostawczych „elektryków” już teraz, w wielu polskich miastach, mogą parkować za darmo w granicach strefy płatnego parkowania. Mają też swobodny wjazd do powstających stref czystego transportu. Tym, co pozwala oszczędzać nie tylko pieniądze, ale i czas w miejskich korkach, jest dostęp do buspasów, zastrzeżonych dotąd jedynie dla taboru komunikacji miejskiej, pojazdów uprzywilejowanych czy taksówek. Dzięki temu dostawy odbywają się znacznie szybciej, generując mniejsze koszty. 

Warto też pamiętać, że ta sama ustawa rozszerzyła uprawnienia kierowców na kat. B. Osoby, które posiadają prawo jazdy od przynajmniej dwóch lat, mogą prowadzić elektryczne samochody dostawcze o dmc do 4,25 t.

Oszczędności zapewni również samo użytkowanie elektrycznego samochodu użytkowego. Według raportu PSPA to właśnie podczas jazdy w warunkach miejskich różnice w koszcie pokonania jednego kilometra autem tradycyjnym i elektrycznym są najbardziej znaczące. Analizy wskazały, że ze względu na specyfikę codziennych operacji logistycznych i stosunkowo niewielki zasięg, elektryczne samochody dostawcze są bardziej opłacalne w perspektywie kilku lat, niż pojazdy z silnikiem np. benzynowym. Bardziej przewidywalne są też koszty bieżącego użytkowania. Ładowny van z napędem elektrycznym to łatwość w obsłudze i brak konieczności wymiany oleju, filtrów oraz wielu części eksploatacyjnych. Nie pozostaje więc nic innego, jak zaprosić do salonów VW na sprawdzenie tych korzyści osobiście.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html 
*5 letnim pakietem przeglądów serwisowych w standardzie objęte są tylko samochody z ceną z roku produkcji 2024, wyprodukowane w 2024 roku, limit przebiegu 50 000 km z możliwością rozszerzenia pakietu za dodatkową opłatą. Możliwe rozszerzenia limitu do 100 000 km za dopłatą 5000 zł netto (6150 zł brutto); 150 000 km za dopłatą 9000 zł netto (11 070 zł brutto); 200 000 km za dopłatą 13 000 zł netto (15 990 zł brutto); 250 000 km za dopłatą 19 000 zł netto (23 370 zł brutto). Podane ceny obowiązują dla wszystkich modeli marki Volkswagen Samochody Dostawcze, z wyłączeniem modelu ID. Buzz. Oferta dla modelu ID. Buzz to 3 letni pakiet przeglądów z limitem 90 000 km w standardzie. Możliwe rozszerzenie pakietu do 5 lat z limitem 150 000 km za dopłatą 1500 zł netto (1845 zł brutto).