Elektryczny e-BULLI na drodze

Elektryczny e-BULLI

Elektryczny e-BULLI

Klasykiem w nową erę elektrycznej mobilności

Elektryczny klasyk: Kultowy Volkswagen T1 otrzymuje nowe życie jako e-BULLI!

Czy kultowemu, historycznemu pojazdowi, takiemu jak Volkswagen T1 nazywanemu pieszczotliwie Bulli można nadać nowoczesne elektryczne serce? Oczywiście, że tak. A nawet nie tylko serce, czyli system napędu, ale też zawieszenie, podwozie, czy systemy wspomagania. Dowodzi tego najnowszy model koncepcyjny przedstawiony przez markę Volkswagen Samochody Dostawcze prezentując nowoczesny, ale jednocześnie na wskroś klasyczny model e-BULLI. To koncepcyjne auto, wyposażone w najnowsze, pochodzące z elektrycznych samochodów marki Volkswagen systemy napędowe, zbudowane zostało na bazie wyprodukowanego w roku 1966 i od podstaw odrestaurowanego modelu T1 Samba Bus. A co kryje się pod odnowionym nadwoziem ponad pięćdziesięcioletniego Bulli?

Zaczęło się od odważnej idei, by wyposażyć historycznego Bulli w zeroemisyjny układ napędowy i w ten sposób dostosować go do wyzwań nowej ery. W tym celu inżynierowie i projektanci marki Volkswagen Samochody Dostawcze, wraz ze specjalistami od systemów napędowych z Volkswagen Group Components i firmą eClassics specjalizującą się w przebudowach samochodów elektrycznych, utworzyli specjalny zespół projektowy. Jako podstawę do stworzenia przyszłego e-BULLI zespół wybrał model Volkswagen T1 Samba Bus wyprodukowany w Hanowerze w roku 1966. Samochód ten, przed sprowadzeniem go z powrotem do Europy i przed przebudową, spędził pół wieku na drogach Kalifornii. Jedno było pewne od samego początku: e-BULLI miał być prawdziwym T1, ale wykorzystującym najnowsze elektryczne elementy układu napędowego koncernu Volkswagen. Ten plan został teraz zrealizowany. Pojazd stanowi przykład wielkiego potencjału, jaki oferuje ta koncepcja.

Deska rozdzielcza e-BULLI

Podzespoły nowego systemu napędu elektrycznego

32 kW (44 KM) i czterocylindrowy silnik spalinowy typu boxer zostały w e-BULLI zastąpione cichym silnikiem elektrycznym Volkswagena dostarczającym 61 kW (83 KM) mocy. Porównanie samej mocy wyjściowej silników pokazuje, że nowy pojazd koncepcyjny ma zupełnie inną charakterystykę napędu - silnik elektryczny jest prawie dwa razy mocniejszy niż spalinowy boxer. Co więcej, jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 212 Nm jest ponad dwukrotnie wyższy niż moment oryginalnego silnika T1 z 1966 r. (102 Nm). Maksymalny moment obrotowy jest również - co typowe dla silników elektrycznych - dostępny natychmiast. I to zmienia wszystko. Nigdy wcześniej „oryginalny” T1 nie był tak mocny jak e-BULLI. W ten sposób nowy samochód staje się cichym, zeroemisyjnym towarzyszem podróży, zachowując jednak niezrównany styl klasycznego Bulli.

Przeniesienie napędu następuje za pośrednictwem jednobiegowej skrzyni biegów. Układ napędowy jest sprzężony z dźwignią zmiany biegów, która jest teraz umieszczona między fotelami kierowcy i pasażera z przodu. Ustawienia automatycznej skrzyni biegów (P, R, N, D, B) są pokazane obok dźwigni. W pozycji B kierowca może zmieniać stopień rekuperacji, tj. odzysku energii podczas hamowania. e-BULLI osiąga ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 130 km/h. Spalinowy T1 osiągał prędkość maksymalną 105 km/h.

Podzespoły e-BULLI

Podobnie jak to było w przypadku silnika boxer w T1 z roku 1966, połączenie silnika elektrycznego i skrzyni biegów e-BULLI z roku 2020 umieszczone jest w tyle pojazdu i napędza tylną oś. Za dostarczenie mocy do silnika elektrycznego odpowiedzialny jest litowo-jonowy akumulator. Pojemność użytkowa baterii to 45 kWh. Stworzony przez Volkswagena we współpracy z eClassics układ elektroniki mocy e-BULLI umieszczony z tyłu pojazdu, kontroluje przepływ energii wysokiego napięcia między silnikiem elektrycznym a akumulatorem, a podczas tego procesu przekształca zgromadzony prąd stały (DC) w prąd przemienny (AC). Elektronika pokładowa jest zasilana napięciem 12V za pośrednictwem tak zwanego przetwornika prądu stałego.

Wszystkie standardowe podzespoły elektrycznego układu napędowego są wytwarzane przez Volkswagen Group Components w Kassel. Do tego dochodzą moduły litowo-jonowe zaprojektowane i wyprodukowane w zakładzie w Brunszwiku. Firma eClassics implementuje je do systemu baterii odpowiedniego dla T1. Podobnie jak w nowym VW ID.3 i przyszłym VW ID.BUZZ, akumulator wysokonapięciowy jest umieszczony centralnie w podłodze pojazdu. Taki układ obniża środek ciężkości e-BULLI, a tym samym poprawia jego właściwości jezdne.

Połączony system ładowania CSS umożliwia - w punktach szybkiego ładowania - naładowanie baterii do 80 procent mocy w 40 minut. Akumulator jest ładowany prądem przemiennym lub stałym przez gniazdo CCS. Prąd przemienny: Bateria ładowana jest za pomocą ładowarki prądu zmiennego o mocy ładowania od 2,3 do 22 kW, w zależności od źródła energii elektrycznej. Prąd stały: Dzięki gniazdu ładującemu CCS, akumulator wysokonapięciowy e-BULLI może być ładowany również w punktach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW. W takim przypadku można go naładować do 80 procent w 40 minut. Zasięg przy jednym pełnym naładowaniu akumulatora wynosi ponad 200 kilometrów.

e-BULLI przed wiatrakami

Nowe nadwozie - bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i pozwalające na bardziej dynamiczne prowadzenie

W porównaniu z T1, jazda, prowadzenie, podróżowanie e-BULLI są zupełnie inne. Głównie dzięki podwoziu, które zostało całkowicie przekonstruowane. Wielowahaczowe osie przednia i tylna, amortyzatory z regulacją tłumienia, gwintowane zawieszenie z rozpórkami, a także nowy układ kierowniczy i cztery wentylowane od wewnątrz tarcze układu hamulcowego, przyczyniają się do wyjątkowej dynamiki auta, która jednak bardzo łagodnie przenoszona jest na nawierzchnię drogi.

Volkswagen Samochody Dostawcze modyfikuje zarówno cechy zewnętrzne pojazdu, jak i jego wnętrze

Równocześnie z opracowaniem nowego systemu napędu elektrycznego, VWSD stworzył koncepcję wnętrza e-BULLI, która jest z jednej strony awangardowa, ale z drugiej klasyczna stylistycznie. Nowy wygląd i odpowiadające mu rozwiązania techniczne zostały opracowane przez centrum stylistyczne VWSD we współpracy z działem opiekującym się samochodami zabytkowymi Volkswagen Samochody Osobowe oraz z działem komunikacji. Projektanci zmodernizowali wnętrze pojazdu z ogromną pieczołowitością i finezją, nadając mu dwukolorowe wykończenie w barwach lakierów „Energetic Orange Metallic” i „Golden Sand Metallic MATTE”. Pojawiły się nowe detale, takie jak okrągłe, diodowe reflektory przednie ze zintegrowanymi światłami do jazdy w dzień, komunikujące wejście marki Volkswagen Samochody Dostawcze w nową erę. Na karoserii z tyłu pojawił się także dodatkowy, diodowy wskaźnik. Pokazuje on kierowcy podchodzącemu do e-BULLI, jeszcze zanim ten zajmie miejsce za kierownicą, jaki jest poziom naładowania litowo-jonowego akumulatora.

Gdy spojrzy się przez okna do ośmioosobowego wnętrza, zauważyć można, że w porównaniu z „klasycznym” T1 kilka rzeczy się zmieniło. Projektanci zmienili całkowicie wyobrażenie na temat wnętrza pojazdu, nie tracąc jednak z oczu pierwotnej jego koncepcji. Swój wygląd i funkcjonalność zmieniły np. wszystkie miejsca siedzące. Wnętrze występuje w dwóch kolorach: „Saint Tropez” i „Saffrano Orange” – w zależności od wybranego lakieru zewnętrznego. W konsoli między fotelami kierowcy a pasażera z przodu znajduje się nowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów. Tutaj również umieszczono przycisk start/stop silnika elektrycznego. Na całej powierzchni położono wyglądającą niczym pokład statku podłogę z litego drewna. Dzięki temu i dzięki ładnym, jasnym odcieniom skóry obiciowej, zelektryfikowany Samba Bus nabiera marynistycznego charakteru. Wrażenie to potęguje duży, panoramiczny, składany dach.

Kokpit został również z wyczuciem zmodernizowany. Nowy prędkościomierz bazuje na wyglądzie klasycznego, jednak umieszczony w jego wnętrzu dwuczęściowy wyświetlacz stanowi nawiązanie dl czasów współczesnych. Ten cyfrowy wyświetlacz w obrębie analogowego prędkościomierza pokazuje kierowcy szereg informacji, m.in. zasięg. Diody LED wskazują dodatkowo np. czy zaciągnięty jest hamulec ręczny i czy podłączona jest wtyczka ładowania. Pośrodku prędkościomierza umieszczono mały, uroczy detal: stylizowany znaczek Bulli. Na tablecie zamontowanym na panelu w suficie, wyświetlanych jest szereg dodatkowych informacji. Za pośrednictwem aplikacji na smartfona lub odpowiedniego portalu internetowego Volkswagen „We Connect”, kierowca e-BULLI może również wywoływać informacje online, np. o pozostałym czasie ładowania, aktualnym zasięgu, przejechanych kilometrach, czasach podróży, zużyciu energii i rekuperacji. Muzyka na pokładzie pochodzi z radia w stylu retro, które jest jednak wyposażone w najnowocześniejsze technologie, takie jak DAB +, Bluetooth i USB. Radio jest połączone z systemem dźwiękowym, którego elementy, w tym z aktywny subwoofer, są niewidoczne.

I na koniec to, co dla wszystkich miłośników historycznych Bulli najciekawsze: e-BULLI będzie oferowany do sprzedaży! Specjalizująca się w przebudowach historycznych Volkswagenów firma eClassics zdecydowała się umieścić go w swej ofercie. Szczegóły znaleźć można na stronie www.e-classics.euOpens an external link

Wnętrze e-BULLI

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html