Program Mój Elektryk

Dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego - ile możesz zyskać z programem
"Mój elektryk"? 

„Mój elektryk” to program dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych, którego celem jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez obniżenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Wniosek o dotację mogą złożyć zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy oraz inne podmioty. Projekt dotyczy wyłącznie zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e. Ze względu na obowiązujące przepisy, z ulg nie skorzystają zatem potencjalni nabywcy hybryd.

Dofinansowanie dla osób fizycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wsparcie zakupów elektryków przez osoby fizyczne przeznaczył łącznie do 100 000 000 zł. Dofinansowanie mogą otrzymać osoby planujące zakup nowego pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1, czyli do przewozu osób, mającego nie więcej niż osiem miejsc prócz siedzenia kierowcy. Samochód nie powinien być zarejestrowany przed zakupem. Na wsparcie mogą jednak liczyć także właściciele aut, które zostały już zakupione i zarejestrowane przez dealera, importera czy firmę leasingową, ale nie przekroczyły 50 km przebiegu. Właściciel może wystąpić o dotację nie większą niż 18 750 zł lub nie większą niż 27 000 zł w przypadku osoby fizycznej posiadającej kartę dużej rodziny (w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (t.j.: Dz. U. 2020, poz. 1348,  z późn. zm.)). Warto także pamiętać, że cena zakupu takiego pojazdu nie może być wyższa niż 225 000 zł (nie dotyczy osoby fizycznej posiadającej kartę dużej rodziny).

Mój elektryk" - wsparcie dla przedsiębiorców

Program „Mój elektryk” przewiduje też wsparcie dla przedsiębiorców, którzy planują zakup lub leasing pojazdu elektrycznego. Chodzi o fabrycznie nowe modele z kategorii M1, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e oraz L7e, które nie były przed zakupem zarejestrowane lub pojazdy, zakupione i zarejestrowane przez dealera, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km.

M1 to pojazd do przewozu osób, mający nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy.

N1 został zaprojektowany i wykonany do przewozu ładunków, a jego maksymalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. 

Kategoria L oznacza pojazdy dwukołowe lub trójkołowe oraz niektóre pojazdy czterokołowe, w tym:

  1. kategoria L1e – motorowery dwukołowe;
  2. kategoria L2e – motorowery trójkołowe;
  3. kategoria L3e – motocykle dwukołowe bez bocznego wózka;
  4. kategoria L4e – motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem;
  5. kategoria L5e – motocykle trójkołowe;
  6. kategoria L6e – czterokołowce lekkie;
  7. kategoria L7e – czterokołowce.

Dla chętnych na kupno samochodu z kategorii M1 przewidziano dotację w wysokości nie większej niż 18 750 zł lub w wysokości nie większej niż 27 000 zł w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 15 tys. km. Koszt zakupu nie może jednak przekroczyć 225 000 zł. 

Nabywcy pojazdów zeroemisyjnych kategorii N1 mogą liczyć na wsparcie do 20% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 50 000 zł lub dotację do 30% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 70 000 zł w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km.

Finansowanie otrzymają też nowi właściciele pojazdów kategorii L1e-L7e, pod warunkiem, że wyniesie ono do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 4 000 zł.

Wnioski o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego w formie dotacji można składać do 30 września 2025 r. lub nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji. 

Wniosek o dotację i co dalej?

Cały proces przyznawania dotacji jest prowadzony online, przy minimum formalności. A zatem po pozytywnej ocenie wniosku przez NFOŚiGW podpisany elektronicznie dokument stanie się umową. Pozwala to na bardziej sprawną wypłatę środków. 

Jeśli potencjalny nabywca nie ma wystarczającej ilości środków, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dopuszcza możliwość finansowania zakupu poprzez kredyt. Warunki i zasady udzielania takich kredytów określają banki, zgodnie ze swoją polityką.

Każdy pojazd zeroemisyjny zakupiony w ramach programu „Mój elektryk” obowiązkowo powinien być oznaczony specjalną naklejką, według zasad, które reguluje umowa między funduszem a wnioskodawcą.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html 
*5 letnim pakietem przeglądów serwisowych w standardzie objęte są tylko samochody z ceną z roku produkcji 2024, wyprodukowane w 2024 roku, limit przebiegu 50 000 km z możliwością rozszerzenia pakietu za dodatkową opłatą. Możliwe rozszerzenia limitu do 100 000 km za dopłatą 5000 zł netto (6150 zł brutto); 150 000 km za dopłatą 9000 zł netto (11 070 zł brutto); 200 000 km za dopłatą 13 000 zł netto (15 990 zł brutto); 250 000 km za dopłatą 19 000 zł netto (23 370 zł brutto). Podane ceny obowiązują dla wszystkich modeli marki Volkswagen Samochody Dostawcze, z wyłączeniem modelu ID. Buzz. Oferta dla modelu ID. Buzz to 3 letni pakiet przeglądów z limitem 90 000 km w standardzie. Możliwe rozszerzenie pakietu do 5 lat z limitem 150 000 km za dopłatą 1500 zł netto (1845 zł brutto).