Elektryczny samochód dostawczy w wielkim mieście

Czysty i cichy transport, czyli marzenie każdego, komu ekologia nie jest obojętna, staje się rzeczywistością. Nie jest ważne, czy mamy do czynienia z ewolucją, czy też rewolucją. Istotne jest to, że ostatnich kilka lat oznacza dynamiczny rozwój elektromobilności. Poczynając od spalinowo -elektrycznych hybryd,przez osobowe samochody elektryczne, po coraz bardziej pożądane elektryczne samochody dostawcze. Elektryczność, w dziedzinie motoryzacji, staje się słowem – kluczem do przyszłości. Również marka Volkswagen Samochody Dostawcze intensywnie rozwija tę technologię. Elektryczne auta dostawcze tej markitestowały już między innymi H&M, Ikea, DHL, czy sieć sklepów spożywczych Żabka.

Elektryczny sprint, czyli dostawy ostatniej mili

Jeśli weźmiemy pod uwagę pokonywanie dużych odległości, bardziej niezawodnym sposobem wydaje się oczywiście silnik Diesla albo benzynowy. Jednak z perspektywy miasta i operacji transportowych wykonywanych na jego terenie, na elektryczne samochody dostawcze należy spojrzeć całkiem inaczej. Tutaj dzienne przebiegi samochodu dostawczego rzadko przekraczają 100 km, zatem ze spokojem można je obsłużyć na jednym ładowaniu akumulatora. A przypomnijmy, że jedno ładowanie np. Volkswagena e-Craftera wystarcza na pokonanie ok. 115 km.

Dla wielu firm, które obsługują mieszkańców dużych metropolii, dynamiczny, cichy i co warto podkreślić w wielu przypadkach uprzywilejowany elektryczny samochód dostawczy, któremu łatwiej poruszać się po mieście, stanowi gwarancję sukcesu.Przykładem mogą być choćby firmy kurierskie, które wciąż ścigają się z czasem. Zakupy poczynione w sklepach internetowych, listy i dokumenty muszą być dostarczone w tempie pozwalającym wyprzedzićwciąż na tym rynku rosnącą konkurencję.A jest o co walczyć, bo rocznie w naszym kraju dostarcza się 400 mln przesyłek.

Inna dziedzina to dostawy dla sklepów i zakładów rzemieślniczych bądź usługowych. W samym tylko centrum Warszawy 15 tysięcy samochodów wykonuje dziennie 25 tysięcy operacji dowozu, załadunku i rozładunku towaru. Można więc przyjąć, że podobne liczby odnoszą się do większości polskich miast. Stąd rosnące wśród dostawców ostatniej mili zainteresowanie nowymi elektrycznymi modelami samochodów dostawczych.

W porównaniu z pojazdami spalinowymi,samochody elektrycznewnoszą do takiejcodziennej pracy sporo komfortu, który przekłada się na szybkość i jakość:
- Rzadziej stoją w korkach, ponieważ mogą przemieszczać się buspasami.
- Otwierają się przed nimi „zielone” strefy miast, w których ruch samochodów spalinowych jest mniej lub bardziej ograniczany, albo takie ograniczenie jest w najbliższych planach. Przykładem może byćwarszawski Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście.
- Łatwiejsze jest parkowanie, ponieważ dla samochodów elektrycznych przewidziane są promocyjne,bezpłatne miejsca postojowe.
- Wyposażenie kabiny kierowcy przypomina coraz bardziej kabinę F-16, pozwala więc na wykorzystanie wielu funkcji łączności on-line, zarówno z centralą, jak i klientami, a także optymalne zaplanowanie trasy.
- Są ciche i co podkreślają użytkownicy łatwe w prowadzeniu.

Elektryczne samochody dostawcze testowały już, i to z pozytywnym skutkiem, Poczta Polska, DHL i InPost, czyli firmy dostarczające przesyłki, a także modowy H&M i meblowa Ikea. W testach przeprowadzonych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, znakomicie wypadł elektryczny Volkswagen e‑Crafter.

Koszty, które elektryzują pozytywnie, czyli napęd elektryczny się opłaca

Cena e-Craftera w porównaniu z ceną Craftera spalinowego nie jest może konkurencyjna, jak jednak podkreślają eksperci porównanie cen i kosztów obu wersji samochodu dostawczego musi być szersze i dotyczyć między innymi kosztów eksploatacji. Tutaj właśnie elektryczny samochód dostawczy wygrywa z autem napędzanym silnikiem spalinowym.

- 100 km przejechane dostawczym samochodem elektrycznym zamyka się między 50 gr a 2 zł, w zależności od taryfy.
- Mniej inwestujemy w serwisowanie – pojazd elektryczny nie potrzebuje np. wymiany oleju i czynności z tym związanych, a klocki hamulcowe wymieniamy dwa razy rzadziej, niż w aucie spalinowym.
- Silnik ma prostszą budowę, więc znacznie rzadziej wymaga naprawy. Ewentualny postój w warsztacie trwa krócej, więc nie generuje dodatkowych kosztów wynikających z przestoju.
- Volkswagen zapewnia też klientom, przy zakupie e-Craftera, 4 lata gwarancji na samochód, 4 lata przeglądów w niższej cenie oraz 8 lat gwarancji na baterię.

Elektromobilność, czyli coraz lepszy klimat

Na koniec jeszcze jedna, niezmiernie ważna kwestia – ekologia. Wszystkich nas coraz bardziej niepokoją zmiany klimatyczne zachodzące na całym globie. Samochody spalinowe nie są pewnie jedyną, ani nawet główną ichprzyczyną, jednak każda innowacja, każda zmiana, która tym zmianom zapobiega, warta jest nie tylko uwagi, ale i inwestycji. Również z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności biznesu i ekologicznej świadomości – wartości niezmiernie ważnych dla koncernu Volkswagen – samochody elektryczne powinny na stałe zagościć w naszej codzienności. Obok korzyści ekonomicznych dla biznesu gwarantują bowiem mieszkańcom miast lepsze samopoczucie, a może i dłuższe życie, biorąc pod uwagę zerową emisję zanieczyszczeń i hałasu. Elektromobilność daje więc sensowną transportową perspektywę.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html 
*5 letnim pakietem przeglądów serwisowych w standardzie objęte są tylko samochody z ceną z roku produkcji 2024, wyprodukowane w 2024 roku, limit przebiegu 50 000 km z możliwością rozszerzenia pakietu za dodatkową opłatą. Możliwe rozszerzenia limitu do 100 000 km za dopłatą 5000 zł netto (6150 zł brutto); 150 000 km za dopłatą 9000 zł netto (11 070 zł brutto); 200 000 km za dopłatą 13 000 zł netto (15 990 zł brutto); 250 000 km za dopłatą 19 000 zł netto (23 370 zł brutto). Podane ceny obowiązują dla wszystkich modeli marki Volkswagen Samochody Dostawcze, z wyłączeniem modelu ID. Buzz. Oferta dla modelu ID. Buzz to 3 letni pakiet przeglądów z limitem 90 000 km w standardzie. Możliwe rozszerzenie pakietu do 5 lat z limitem 150 000 km za dopłatą 1500 zł netto (1845 zł brutto).