Leasing samochodowy z rynkową wartością końcową – na czym polega?

Młody mężczyzna.

Leasing z rynkową wartością końcową coraz częściej wybieranym sposobem finansowania samochodów w firmach

Leasing z rynkową wartością końcową jest produktem wprowadzonym w Polsce stosunkowo niedawno. Coraz częściej wybierają go jednak przedsiębiorcy, którzy dążą do efektywnego finansowania samochodów w swoich firmach. Dowiedz się, na czym polega leasing pojazdów z rynkową wartością końcową i czym różni się od klasycznego leasingu.

Jak działa leasing z rynkową wartością końcową?

W leasingu z rynkową wartością końcową leasingobiorca w niskich miesięcznych ratach spłaca tylko część ceny pojazdu, odpowiadającą spodziewanej utracie wartości samochodu w okresie leasingu. Nie spłaca więc całej wartość auta, a ostatnia rata wykupu jest stosunkowo wysoka (nawet do około 50% wartości pojazdu). I tu dochodzimy do sedna: leasingobiorca nie musi decydować się na wykup samochodu. Może go zwyczajnie oddać po zakończeniu umowy leasingu, a następnie wziąć w leasing kolejne auto ponownie płacąc co miesiąc niskie raty. Takie rozwiązanie pojawiło się na rynku już kilka lat temu, między innymi w dedykowanych markom Grupy Volkswagen produktach leasingowych Volkswagen Financial Services.

Do najważniejszych cech leasingu z rynkową wartością końcową należą:

  • okres leasingu wynoszący zazwyczaj od 2 do 5 lat (najczęściej 3 albo 4 lata) – leasingobiorca niejako wypożycza samochód na kilka lat, a następnie bez konieczności wykupu może go oddać i zmienić na nowy model,
  • brak obowiązku wnoszenia opłaty wstępnej – wkład własny może wynosić już od 0% w górę, często do około 30% wartości pojazdu,
  • niskie miesięczne raty,
  • możliwość podjęcia decyzji o sposobie zakończenia umowy – czyli o jednorazowej spłacie auta lub oddaniu go leasingodawcy, który gwarantuje wartość końcową pojazdu już w chwili podpisywania umowy. Dlatego decyzję o dalszym losie samochodu firma może podjąć dopiero pod koniec trwania umowy,
  • możliwość sfinansowania ubezpieczeń komunikacyjnych, a także ubezpieczenia spłaty leasingu (chroni firmę w sytuacji, gdy przyczyny losowe uniemożliwiają spłatę rat leasingowych) oraz ubezpieczenia 100% wartości fakturowej (zabezpiecza firmę w przypadku kradzieży lub całkowitego zniszczenia pojazdu).

W zasadzie we wszystkich przypadkach korzystający z samochodu zobowiązany jest ponosić koszty wszelkich napraw i przeglądów związanych z leasingowanym pojazdem. Jednocześnie zdarza się też, że instytucja finansująca oferuje leasingobiorcy szereg usług dodatkowych, które ułatwiają serwisowanie auta. We wspomnianym Volkswagen Financial Services są to pakiety serwisowe, które mogą mieć różne nazwy w zależności od marki samochodów i być bezpłatne lub dostępne za umiarkowaną opłatą.

Leasing z rynkową wartością końcową – dla kogo?

Wybór leasingu z rynkową wartością końcową będzie strzałem w dziesiątkę dla większości firm. Przede wszystkim dla tych, które chcą samodzielnie regulować swoje samochodowe wydatki, a przy tym ze względu na wizerunek oraz sprawność operacyjną planują jeździć wyłącznie sprawnymi, nowymi, najwyżej kilkuletnimi autami. To rozwiązanie wybiorą także podmioty, które chcą regularnie wymieniać samochody po kilku latach użytkowania, a dodatkowo nie chcą poświęcać czasu na ewentualną samodzielną sprzedaż leasingowanych pojazdów na rynku wtórnym. Ich celem jest rozwój własnego biznesu. 

Taki leasing jest też korzystną opcją w przypadku, gdy firma decyduje się na finansowanie stosunkowo drogich samochodów. W takiej sytuacji miesięczne raty leasingu z rynkową wartością końcową są na poziomie porównywalnym do rat spłacanych w przypadku tańszego auta w klasycznym leasingu. Jest też doskonałym rozwiązaniem dla nowych przedsiębiorstw, rozpoczynających swoją biznesową drogę, dla których liczą się niskie koszty bieżące działalności (niskie raty i brak wymogu opłaty wstępnej nie obciążają firmowego budżetu).

Na czym polega klasyczny leasing z niskim wykupem?

Alternatywą dla leasingu z rynkową wartością końcową jest leasing z niską kwotą wykupu. Przy tym rodzaju leasingu raty obliczone są tak, by w trakcie trwania umowy ich spłata pokryła całą wartość leasingowanego pojazdu. Oznacza to, że miesięczna rata leasingowa jest znacznie wyższa niż w przypadku opcji z rynkową wartością końcową. Kwota wykupu w klasycznym leasingu zazwyczaj jest tak niska (np. 1% wartości pojazdu), że nie opłaca się z niego nie skorzystać. Leasing z niskim wykupem polecany jest przede wszystkim tym firmom, które leasing traktują jak kredyt, czyli przewidują całkowitą spłatę pojazdu i kontynuację korzystania z niego także po zakończeniu umowy leasingu. Tę opcję zapewne wybiorą także ci przedsiębiorcy, którzy po odkupieniu przedmiotu leasingu planują jego samodzielną sprzedaż, mając bezpośredni wpływ na warunki tej transakcji, np. cenę auta. Jednak w tym wypadku to leasingobiorca ponosi ryzyko związane z wartością pojazdu.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/warto-wiedziec/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html